werkgevers
Voer naast exitgesprekken vooral blijf gesprekken
Het vervangen van een vertrekkende medewerker kost tussen de 30 tot 200% van het jaarsalaris. Een grote kostenpost voor je bedrijf, die niet alleen ontstaat door de extra recruitmentkosten maar vooral door verminderde arbeidsproductiviteit, opnieuw moeten inwerken, ontevreden collega’s en soms zelfs het verlies van opdrachten of klanten. En het stagneert de groei van je organisatie. Een situatie die je te allen tijde wilt voorkomen!
Een analyse maken van het verloop door o.a. het voeren van exitgesprekken levert veel op. Wanneer je op basis van de uitkomsten de juiste maatregelen treft kan verder verloop worden tegengegaan. Echter het voeren van blijf gesprekken is nog effectiever
Het pro actief benaderen van je medewerkers met als doel om hen te behouden geeft ook energie in de organisatie. Het bied je een kans om de behoeften en verwachtingen van je mensen te begrijpen en hier op in te spelen voordat ze de organisatie verlaten.
Voorbereiding en opvolging zijn cruciaal
Een succesvol blijf gesprek vereist een gedegen voorbereiding. Verdiep je vooraf in hetgeen bekend is over de medewerker. Zijn of haar prestaties, ontwikkelbehoeften en andere zaken die van belang zijn of mogelijk eerder besproken.
Dit toont niet alleen betrokkenheid maar zorgt er ook voor dat je gerichte vragen kunt stellen tijdens het gesprek. Maak concrete afspraken met elkaar hoe opvolging gegeven zal worden en leg dit vast. Bepaal een tijdspad en plan met elkaar het vervolggesprek. Voor de een is dat pas over een half jaar of een jaar, omdat het voorspoedig loopt allemaal. Voor de ander is dit na een aantal weken omdat actie vereist is.
Open het gesprek ingaan
Het is belangrijk om open het gesprek in te gaan en een vertrouwelijke sfeer te creëren. Wanneer een medewerker zich op zijn gemak voelt en merkt dat er geluisterd wordt zal hij of zij eerder openlijk de wensen of zorgen die spelen bespreekbaar maken. Actief luisteren is hierbij van groot belang.
Stel de juiste vragen
Focus op:
- Algemene tevredenheid: hoe tevreden ben je met jouw huidige functie en werkomgeving?
- Carrièredoelen: wat zijn je lange termijndoelen en hoe kunnen we je ondersteunen bij het bereiken ervan?
- Teamwork: hoe ervaar je de samenwerking in jouw team en hoe kun je bijdragen aan een effectievere samenwerking?
- Feedback over het werkproces: zijn er aspecten van het huidige werkproces die verbeterd kunnen worden?
- Feedback over de leidinggevenden: wat waardeer je in je leidinggevenden en wat mis je?