Blogs

werkgevers

Hoe vind je vandaag de dag goed personeel?

CBS meldde afgelopen tijd dat in het eerste kwartaal van 2022 het aantal openstaande vacatures met een recordgroei van 59 duizend toegenomen is tot 451 duizend. Het aantal werklozen naar 338 duizend. Gemiddeld 133 vacatures dus per 100 werklozen. En daarmee is de spanning op de arbeidsmarkt  opgelopen naar een nieuw hoogtepunt. Dat helpt niet wanneer je bedrijf juist nu verder groeit en je daarom naarstig op zoek bent naar goed personeel.

Hoe zorg je voor voldoende instroom van medewerkers die passen bij je bedrijf? Zodat je ze niet na een half jaar weer ziet vertrekken en je weer van voren af aan kunt beginnen. Hoe vind je mensen en waar let je op? Hieronder een aantal tips uit de praktijk.

Betrek je medewerkers

Je kunt je zelf volledig richten op het werven van personeel. Maar vaak laat de agenda dat niet toe. Of je kunt een bureau inschakelen om te helpen. Uiteraard doen we dat ook vanuit M10 graag voor je! Maar heb je er al eens aan gedacht om je huidige medewerkers actief te betrekken bij het werven van nieuwe collega’s?

Ook voor hen is het belangrijk dat die leuke collega die in hun team past er snel gaat komen. Ze merken op deze manier dat hun mening gewaardeerd wordt en dat ze invloed hebben op wie hun toekomstige collega wordt. Door ze actief te vragen hun netwerk in te zetten, creëer je een groot bereik. En je zorgt ervoor dat ambassadeurs uit je organisatie zich uitspreken over hoe leuk het is om te werken bij jouw bedrijf. Dat heb je nodig in de huidige arbeidsmarkt. Want wat onderscheidt het werken bij jouw bedrijf van het werken bij andere organisaties? Waarom zou je daar als potentiële werknemer bij willen horen? Niemand die dat beter kan uitleggen dan je eigen medewerkers.

Geef je bedrijf een gezicht op Social Media

Wanneer je medewerkers hun ervaringen laat delen op Social Media creëren ze een helder beeld over hoe het toegaat binnen je bedrijf. Het vertellen van verhalen zegt vaak veel meer dan een informatiepagina op de website. Stel professioneel beeld beschikbaar dat ze kunnen gebruiken. Foto’s van medewerkers of van werkzaamheden. Of maak een signature film waarmee je de sfeer schetst van de organisatie. Goed gekozen foto’s of film trekken de aandacht op Social Media.

Blijf niet zoeken naar het schaap met de vijf poten

Nog steeds zijn er veel bedrijven op zoek naar het schaap met VIJF poten. Dit schaap moet ook nog eens een mooie egale vacht hebben zonder vlekjes.  Het perfecte CV dus met relevante werkervaring (ook weer niet te veel!) en de juiste diploma’s.

In een lege vijver is het echter moeilijk om vis te vangen. En als je het CBS mag geloven is die vijver van de arbeidsmarkt alleen maar leger en leger aan het worden. Wanneer je je dan ook nog eens bedenkt dat diploma’s lang zo relevant niet zijn als bijvoorbeeld aanpassingsvermogen, lerend vermogen, zelfreflectie, authenticiteit en intrinsieke motivatie. Waarom zou je dan niet eens de moeite nemen om naar een andere vijver te lopen?

Durf eens iemand aan te nemen zonder kennis van de branche. Iemand uit een andere branche kan kwaliteiten inbrengen die je nu misschien nog niet hebt of voor nieuwe inzichten zorgen. Of iemand die er misschien al even uit is. Vaardigheden kunnen weliswaar wat wegzakken wanneer je even niet gewerkt hebt. Maar kwaliteiten van mensen blijven aanwezig en die vaardigheden zijn relatief snel bij te spijkeren.

Persoonlijkheid blijft belangrijk!

Maak alleen niet de fout door vanwege de krapte op de arbeidsmarkt iemand aan te nemen die niet past bij je organisatie. Bij redenen van ontslag gaat het namelijk vrijwel altijd om competenties of het onvoldoende passen van de persoon in het team of binnen de cultuur van de organisatie. Blijf daarom, ook in een schaarse arbeidsmarkt, aandacht houden voor de persoonlijkheid van de kandidaat en de daaruit voortkomende competenties.  De kennis van medewerkers kun je ontwikkelen, het aanmeten van een nieuwe persoonlijkheid is niet ‘te doen’. En je wilt niet na een aantal maanden van voren af aan hoeven te beginnen. Neem desnoods tijdelijk iemand aan om de druk van de ketel te halen en zoek verder naar iemand die écht bij je organisatie past!

Er is zeker schaarste op de arbeidsmarkt. Daar kun je zelf niets aan doen. Wat je echter wel kunt doen is een andere aanpak kiezen of eens in die andere vijver(s) gaan vissen. En kom je er niet uit dan kun je altijd nog een bureau inschakelen. We zoeken graag met je mee!

Recruitment

Terug naar overzicht